Informējam, ka šodien (28.02.2017.) Finanšu ministrija (FM) Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē informēja par FM iecerētajām izmaiņām nodokļu politikā, prezentējot Nodokļu politikas pamatnostādnes 2017. - 2021.gadam (Pamatnostādnes). Politikas dokuments ietver nodokļu politikas turpmākās attīstības virzienus īstermiņā un vidējā termiņā, mērķējot nodrošināt stabilu un prognozējamu makroekonomisko vidi valstī. Izstrādājot jauno nodokļu politiku FM saņēma un analizēja Latvijas Bankas, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, OECD, Pasaules Bankas, domnīcas «Certus» u.c. organizāciju priekšlikumus.
NB! FM, LTRK & LDDK un LB piedāvājumu salīdzinājums pievienots pielikumā!
Ar Pamatnostādnēm saistītais laika grafiks un darba plāns:
MARTS |
APRĪLIS |
MAIJS |
JŪNIJS |
JŪLIJS |
AUGUSTS |
SEPTEMBRIS |
2018.GADS |
Pamatnostādņu izstrādāšana NTSP Budžeta & nodokļu apakšpadomē (kurā LTRK ir pārstāvēta) |
Pamatnostādņu apstiprināšana |
|
NA projektu apstiprināšana Ministru kabinetā; |
NA projektu izskatīšana & pieņemšana Saeimā; |
Nodokļu reformas saistīto NA grozījumu stāšanās spēkā (ar atsevišķiem izņēmumiem – pārejas perioda nodrošināšanai). |
||
PN izvērtēšana Ministru prezidenta veidotā Vadības grupā |
Normatīvo aktu projektu izstrāde un saskaņošana |
Īsumā FM piedāvā (paplašinātu piedāvājumu skat. pielikumā):
Darbaspēka nodokļu reforma:
(1) IIN likme 20% ieņēmumiem līdz 45 000 eiro gadā, bet ieņēmumiem virs 45 000 eiro gadā nosakot IIN likmi 23% apmērā;
(2) Celt minimālo algu līdz 430 euro;
(3) Atcelt solidaritātes nodokli;
(4) Diferencētais neapliekamais minimums - no 0 līdz 300 eiro, proti, 0 neapliekamais minimums būtu pie atalgojuma 1350 eiro, bet 300 eiro - pie minimālās algas;
(5) Sociālais nodoklis līdz 52 400 eiro gadā parastajā režīmā, no 52 400 eiro līdz 85 400 eiro gadā netiek piešķirti īstermiņa pabalsti, bet virs 85 400 eiro gadā - nav jāmaksā.
Kapitāla nodokļi:
(1) noteikt IIN likmi 20%, 0% likmi reinvestētajai peļņai un noteikt 20% likmi peļņas sadales brīdī;
(2) atteikties no atbrīvojumiem, kas tiks kompensēti ar darba spēka nodokļu samazinājumu.
PVN: Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme nodokļu reformas ietvaros tiek saglabāta 21%, tomēr plašāk plānots ieviest t.s. reverso PVN maksāšanas kārtību, kā arī samazināt PVN slieksni;
MUN: Ministrija rosina saglabāt MUN regulējumu, samazinot mikrouzņēmuma pieļaujamo apgrozījumu no līdzšinējiem 100 000 eiro līdz 40 000 eiro gadā, sadalot peļņu dividendēm piemērojot 20% likmi;
Akcīzes nodoklis: FM iecerējusi diskutēt par pakāpenisku akcīzes nodokļa pieaugumu, izsvērt azartspēļu un izložu nodokļa pieaugumu, kā arī nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) regulējumā likt lielāku uzsvaru uz kadastrālās vērtēšanas sistēmas sakārtošanu.
Autoratlīdzības: Autoratlīdzībām paredzēts noteikt IIN likmi 20% apmērā, bet 5% būtu papildu jāiemaksā sociālajā budžetā pensijas apdrošināšanai.
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) FM Pamatnostādņu izstrādes gaitā piedāvāja kopīgu stratēģisko redzējumu Latvijas nodokļu politikas attīstībai, aicinot to ietvert Pamatnostādnēs. LTRK un LDDK piedāvājums:
- Ieviest 0% nodokļa likmi reinvestētajai peļņai, nosakot UIN 20% likmi peļņas sadales un dividenžu saņemšanas brīdī;
- IIN likmi darba spēkam samazināt no 23% uz 20%;
- Saglabāt esošā VSAOI likmi un noteikts maksimālais VSAOI iemaksu apmērs, nosakot to 100 vidējo mēnešalgu apmērā un pakāpeniski to samazinot ( pēc Lietuvas piemēra);
- tiek atcelts Solidaritātes nodoklis;
- zemu ienākumu saņēmējiem palielināt neapliekamo minimumu, pārējiem atcelt;
- IIN likmi ienākumam no kapitāla, izņemot dividendes, noteikt 20%;
- IIN likmi dividendēm noteikt 0%, iekļaujot UIN regulējumā;
- IIN likmi ienākumam no kapitāla pieauguma noteikt 20%;
- pašvaldībām, kuru teritorijā tiek veikta komercdarbība, ieviest nodokļu stimulus;
- izstrādāt nodokļu režīmu uzņēmējdarbības uzsācējiem un dzīvesstila uzņēmumiem, iestrādājot mehānismus, kas liedz izmantot šos režīmus nodokļu optimizācijai; izveidot uzņēmējdarbības formu skolēnu mācību uzņēmumiem;
- paplašināt reverso PVN maksāšanas kārtību;
- to, ka nodokļu kontroles mehānismi ir prioritāri vērsti uz liela apmēra nodokļu krāpniecības izskaušanu (PVN shēmas);
- izvērtēt visu nodokļu un nodevu (valsts un pašvaldību) ietekmi uz uzņēmumu kompleksi;
- esošā darbaspēka nodokļa sloga ietvaros iezīmēt daļu, kas attiecināma uz veselības apdrošināšanu, sasaistot to ar nodokļa maksātāju.
Savukārt Latvijas banka 27.02.2017. publicētajā priekšlikumā "Nodokļu stratēģijas 20/20" norāda, ka zemais iekasēto nodokļu īpatsvars tautsaimniecībā ir ēnu ekonomikas rezultāts, bet nodokļu slogs godīgiem nodokļu maksātājiem Latvijā ir augsts, un nodokļu likmes atsevišķās jomās ir pārāk lielas. Atšķirīgās nodokļu likmes dažādiem ienākumu veidiem veicina izvairīšanos no nodokļu samaksas. Turklāt līdzšinējā UIN sistēma nepietiekami veicina kapitāla uzkrāšanu, kavējot kredītresursu pieejamību un uzņēmumu attīstību."Nodokļu stratēģijas 20/20" ietvaros Latvijas Banka gluži tāpat kā LTRK & LDDK iesaka (paplašinātu piedāvājumu skat. pielikumā!):
- samazināt IIN likmi atalgojumam līdz 20%;
- vienādot ar kapitāla ienākumiem saistītās nodokļu likmes 20% līmenī;
- reformēt esošo UIN sistēmu, ieviešot 0% likmi reinvestētajai peļņai un 20% likmi izmaksātajām dividendēm;
- paplašināt PVN reverso (apgriezto) maksāšanas kārtību.
Visus biedrus, kas vēlas izteikt viedokli par FM sagatavoto Pamatnostādņu projektu, kā arī izteikt komentārus / priekšlikumus par šajā epastā minēto, aicinām sniegt viedokli līdz š.g. 13.martam, izmantojot google anketu - https://goo.gl/forms/